Hizmetlerin Temel Özellikleri

Elimde 1998 ila 2006 arası basılmış değişik pazarlama kitapları mevcut. Kotler'in 4 madde ile başladığı "Hizmetlerin karakteristiği ve doğası" başlığı bu zamana kadar 9 maddeye kadar ulaşmış durumda. (kimilerinin 4P'yi 8P'ye ulaştırması gibi)

Bazı araştımacı ve yazarlar bu maddelerin bir kısmını benimsemekle beraber, diğerlerinden bahsetmeye gerek görmemişler. Kısaca hepsinden bahsetmek gerekirse;

- Dokunulamamazlık: Hizmetler görünmezler, tadılamazlar, hissedilemezler, duyulamazlar ya da koklanamazlar
- Dayanıksızlık: Hizmetler saklanıp bekletilemezler
- Ayrılmazlık: Hizmetler hizmet sağlayıcılarından ayrışamazlar.
- Mülkiyet devredilememesi: Hizmet sahipliği üreticiden tüketiciye geçmez.
- Talep tahmini zorluğu: Değişken ve tutarsız taleplerin olması.
- Heterojenlik: Hizmetin türdeş olmaması.
- Eş zamanlılık: Üretildikleri an tüketilmesi
- Çeşitlilik: Aynı hizmetin birebir kopyasının gerçekleştirilememesi.
- Stoklanamama: Hizmetler depolanamazlar. Sonradan satmak ya da kullanmak için saklanamazlar.
(Dr. Şükrü Yapraklı, Kargo Taşımacılık Hizmetleri, Pazarlanması ve Hizmet Kalitesi)


Prof. Dr. Kasım Karahan da "Hizmet Pazarlaması" kitabında malları ve hizmetleri beraber inceleyerek, hizmetlerin karakteristikleri konusunda karşılaştırmalı bir özet geçmiş.

Mallar....................................Hizmetler
Somut niteliklidir................................Soyut niteliklidir
Denenebilir.......................................Denenemez (tecribe edinilir)
Sergilenebilir....................................Sergilenemez
Algılanması kolaydır..............................Algılanması zordur
Depolanabilir.....................................Depolanamaz
Siparişi verilebilir..............................Sipariş edilemez
Standartlaştırılabilir............................Standartlaştırmak mümkün değildir
Teknoloji yoğun üretimlidir.......................Genelde emek yoğun üretimlidir


Sanırım ürünlerin hizmetlerden farkını daha detaylı olarak ayrı bir yazıda incelemek gerekecek....

0 yorum: